Lien 
vers le site de l'ENS
ÉCOLE NORMALE SUPÉRIEUREPARIS
Lien vers l'accueil
lancer la recherche

» Conférences d’après mars 2011 : nouveau site

 

EALing 2006

Organisé par : Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

These lectures will discuss the way the lexical semantics of perception verbs (see, look, hear, listen, feel,..; voir, regarder, entendre, écouter, sentir,..) interacts with their complementation properties. Specifically, the semantic types of the complements (concrete entity, event, fact, proposition, ...) will be examined, in correlation with the different types of meanings that perception verbs can take (strict perception, understanding, opinion, appearance, ...) and with the syntactic categories of the complements (NP, NP VP, CP, small clause). Among others, the following topics will be addressed: (i) the raising versus control status of perception verbs, (ii) individual level predicates in perception verb complements, (iii) negative complements. Data will be taken mainly from English and French.
Prerequisites: The lectures will be accessible to students having a basic knowledge of formal syntax and semantics.
References:
Felser, Claudia. 1999. Verbal Complement Clauses. A Minimalist Study of Direct Perception Constructions. Amsterdam: Benjamins.
Ginzburg, Jonathan and Ivan Sag. 2000. Interrogative Investigations: The Form, Meaning, and Use of English Interrogatives.
Stanford: CSLI.
Labelle, Marie. 1996. Remarques sur les verbes de perception et la sous-catégorisation. Recherches linguistiques de Vincennes, 83-106.
Miller, Philip et Brian Lowrey. 2003. La complémentation des verbes de perception en anglais et en français. In Philip Miller et Anne Zribi-Hertz (éds), Essais sur la grammaire comparée du français et de l’anglais, 131-188, Paris: Presses Universitaires de Vincennes: Miller&Lowrey2003
Miller, Philip H. 2003. Negative Complements in Direct Perception Reports. To appear in Proceedings of CLS 2003: CLS_39_Miller_2_7
Miller, Philip H. 2003. La complémentation directe et indirecte des verbes de perception en anglais. In Pauchard, Jean (s.l.d), Les prépositions dans la rection verbale (domaine anglais), 115-135. Presses Universitaires de Reims: Reimsarticle32
Miller, Philip H. (à paraître) Prédication et évidentialité : de l’emploi copule des verbes de perception. A paraître dans Faits de langue: FDL_Pred_Philip_Miller_RTF

Ressources en ligne

  • Perception verbs: a case study in lexical semantics and complementation 1/4 (le 18 septembre 2006) — Philip Miller
    These lectures will discuss the way the lexical semantics of perception verbs (see, look, hear, listen, feel,..; voir, regarder, entendre, écouter, sentir,..) interacts with their complementation properties. Specifically, the semantic types of the complements (concrete entity, event, fact, proposition, ...) will be examined, in correlation with the different types of meanings that perception verbs can take (strict perception, understanding, opinion, appearance, ...) and with the syntactic categories of the complements (NP, NP VP, CP, small clause). Among others, the following topics will be addressed: (i) the raising versus control status of perception verbs, (ii) individual level predicates in perception verb complements, (iii) negative complements. Data will be taken mainly from English and French.
    Prerequisites: The lectures will be accessible to students having a basic knowledge of formal syntax and semantics.
    References:
    Felser, Claudia. 1999. Verbal Complement Clauses. A Minimalist Study of Direct Perception Constructions. Amsterdam: Benjamins.
    Ginzburg, Jonathan and Ivan Sag. 2000. Interrogative Investigations: The Form, Meaning, and Use of English Interrogatives.
    Stanford: CSLI.
    Labelle, Marie. 1996. Remarques sur les verbes de perception et la sous-catégorisation. Recherches linguistiques de Vincennes, 83-106.
    Miller, Philip et Brian Lowrey. 2003. La complémentation des verbes de perception en anglais et en français. In Philip Miller et Anne Zribi-Hertz (éds), Essais sur la grammaire comparée du français et de l’anglais, 131-188, Paris: Presses Universitaires de Vincennes: Miller&Lowrey2003
    Miller, Philip H. 2003. Negative Complements in Direct Perception Reports. To appear in Proceedings of CLS 2003: CLS_39_Miller_2_7
    Miller, Philip H. 2003. La complémentation directe et indirecte des verbes de perception en anglais. In Pauchard, Jean (s.l.d), Les prépositions dans la rection verbale (domaine anglais), 115-135. Presses Universitaires de Reims: Reimsarticle32
    Miller, Philip H. (à paraître) Prédication et évidentialité : de l’emploi copule des verbes de perception. A paraître dans Faits de langue: FDL_Pred_Philip_Miller_RTF
  • Perception verbs: a case study in lexical semantics and complementation 2/4 (le 19 septembre 2006) — Philip Miller
    These lectures will discuss the way the lexical semantics of perception verbs (see, look, hear, listen, feel,..; voir, regarder, entendre, écouter, sentir,..) interacts with their complementation properties. Specifically, the semantic types of the complements (concrete entity, event, fact, proposition, ...) will be examined, in correlation with the different types of meanings that perception verbs can take (strict perception, understanding, opinion, appearance, ...) and with the syntactic categories of the complements (NP, NP VP, CP, small clause). Among others, the following topics will be addressed: (i) the raising versus control status of perception verbs, (ii) individual level predicates in perception verb complements, (iii) negative complements. Data will be taken mainly from English and French.
    Prerequisites: The lectures will be accessible to students having a basic knowledge of formal syntax and semantics.
    References:
    Felser, Claudia. 1999. Verbal Complement Clauses. A Minimalist Study of Direct Perception Constructions. Amsterdam: Benjamins.
    Ginzburg, Jonathan and Ivan Sag. 2000. Interrogative Investigations: The Form, Meaning, and Use of English Interrogatives.
    Stanford: CSLI.
    Labelle, Marie. 1996. Remarques sur les verbes de perception et la sous-catégorisation. Recherches linguistiques de Vincennes, 83-106.
    Miller, Philip et Brian Lowrey. 2003. La complémentation des verbes de perception en anglais et en français. In Philip Miller et Anne Zribi-Hertz (éds), Essais sur la grammaire comparée du français et de l’anglais, 131-188, Paris: Presses Universitaires de Vincennes: Miller&Lowrey2003
    Miller, Philip H. 2003. Negative Complements in Direct Perception Reports. To appear in Proceedings of CLS 2003: CLS_39_Miller_2_7
    Miller, Philip H. 2003. La complémentation directe et indirecte des verbes de perception en anglais. In Pauchard, Jean (s.l.d), Les prépositions dans la rection verbale (domaine anglais), 115-135. Presses Universitaires de Reims: Reimsarticle32
    Miller, Philip H. (à paraître) Prédication et évidentialité : de l’emploi copule des verbes de perception. A paraître dans Faits de langue: FDL_Pred_Philip_Miller_RTF
  • Perception verbs: a case study in lexical semantics and complementation 3/4 (le 20 septembre 2006) — Philip Miller
    These lectures will discuss the way the lexical semantics of perception verbs (see, look, hear, listen, feel,..; voir, regarder, entendre, écouter, sentir,..) interacts with their complementation properties. Specifically, the semantic types of the complements (concrete entity, event, fact, proposition, ...) will be examined, in correlation with the different types of meanings that perception verbs can take (strict perception, understanding, opinion, appearance, ...) and with the syntactic categories of the complements (NP, NP VP, CP, small clause). Among others, the following topics will be addressed: (i) the raising versus control status of perception verbs, (ii) individual level predicates in perception verb complements, (iii) negative complements. Data will be taken mainly from English and French.
    Prerequisites: The lectures will be accessible to students having a basic knowledge of formal syntax and semantics.
    References:
    Felser, Claudia. 1999. Verbal Complement Clauses. A Minimalist Study of Direct Perception Constructions. Amsterdam: Benjamins.
    Ginzburg, Jonathan and Ivan Sag. 2000. Interrogative Investigations: The Form, Meaning, and Use of English Interrogatives.
    Stanford: CSLI.
    Labelle, Marie. 1996. Remarques sur les verbes de perception et la sous-catégorisation. Recherches linguistiques de Vincennes, 83-106.
    Miller, Philip et Brian Lowrey. 2003. La complémentation des verbes de perception en anglais et en français. In Philip Miller et Anne Zribi-Hertz (éds), Essais sur la grammaire comparée du français et de l’anglais, 131-188, Paris: Presses Universitaires de Vincennes: Miller&Lowrey2003
    Miller, Philip H. 2003. Negative Complements in Direct Perception Reports. To appear in Proceedings of CLS 2003: CLS_39_Miller_2_7
    Miller, Philip H. 2003. La complémentation directe et indirecte des verbes de perception en anglais. In Pauchard, Jean (s.l.d), Les prépositions dans la rection verbale (domaine anglais), 115-135. Presses Universitaires de Reims: Reimsarticle32
    Miller, Philip H. (à paraître) Prédication et évidentialité : de l’emploi copule des verbes de perception. A paraître dans Faits de langue: FDL_Pred_Philip_Miller_RTF
  • Perception verbs: a case study in lexical semantics and complementation 4/4 (le 21 septembre 2006) — Philip Miller
    These lectures will discuss the way the lexical semantics of perception verbs (see, look, hear, listen, feel,..; voir, regarder, entendre, écouter, sentir,..) interacts with their complementation properties. Specifically, the semantic types of the complements (concrete entity, event, fact, proposition, ...) will be examined, in correlation with the different types of meanings that perception verbs can take (strict perception, understanding, opinion, appearance, ...) and with the syntactic categories of the complements (NP, NP VP, CP, small clause). Among others, the following topics will be addressed: (i) the raising versus control status of perception verbs, (ii) individual level predicates in perception verb complements, (iii) negative complements. Data will be taken mainly from English and French.
    Prerequisites: The lectures will be accessible to students having a basic knowledge of formal syntax and semantics.
    References:
    Felser, Claudia. 1999. Verbal Complement Clauses. A Minimalist Study of Direct Perception Constructions. Amsterdam: Benjamins.
    Ginzburg, Jonathan and Ivan Sag. 2000. Interrogative Investigations: The Form, Meaning, and Use of English Interrogatives.
    Stanford: CSLI.
    Labelle, Marie. 1996. Remarques sur les verbes de perception et la sous-catégorisation. Recherches linguistiques de Vincennes, 83-106.
    Miller, Philip et Brian Lowrey. 2003. La complémentation des verbes de perception en anglais et en français. In Philip Miller et Anne Zribi-Hertz (éds), Essais sur la grammaire comparée du français et de l’anglais, 131-188, Paris: Presses Universitaires de Vincennes: Miller&Lowrey2003
    Miller, Philip H. 2003. Negative Complements in Direct Perception Reports. To appear in Proceedings of CLS 2003: CLS_39_Miller_2_7
    Miller, Philip H. 2003. La complémentation directe et indirecte des verbes de perception en anglais. In Pauchard, Jean (s.l.d), Les prépositions dans la rection verbale (domaine anglais), 115-135. Presses Universitaires de Reims: Reimsarticle32
    Miller, Philip H. (à paraître) Prédication et évidentialité : de l’emploi copule des verbes de perception. A paraître dans Faits de langue: FDL_Pred_Philip_Miller_RTF

Organisateurs

Dominique_Sportiche

Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

professeur associé au Département d’études cognitives de l’ENS, professeur à l’Université de Californie à Los Angeles (UCLA), linguistique.

En savoir plus sur le cycle...


Cours et séminaires d’enseignement

À partir de l’incomplétude : indécidabilité logique et aléatoire physique

Atelier : Les méthodes de datation en archéologie

Atelier Apprentissage 2006–2007

Atelier Mathématiques et biologie 2006–2007

Comique et connaissance : de Filippo Brunelleschi à Giordano Bruno

Conférences de philosophie à l’École normale supérieure : La neuro-éthique

Conférences sur l’histoire de l’animal dans l’Antiquité

Construction de bases localisées adaptées à la géométrie. Applications : statistique, étude de CMB (fonds diffus cosmologique)

Cours d’automne 2009 du Département de physique

Cours d’histoire médiévale : Les villes italiennes au Moyen Âge

Cours d’initiation à l’histoire médiévale

Cours de chimie des lanthanides

Cours de Jonathan Culler : Théorie de la poésie lyrique

Cours de l’ENS : Cours de géophysique

Cours de l’ENS : Mini-cours de mathématiques

Cours de licence de biologie : communautés-écosystèmes

Cours de licence de biologie : comportement-populations

Cours du Département de physique : Ordres de grandeur en physique

Cours sur l’innovation dans l’art moderne et sa géographie

EALing 2004

EALing 2004

EALing 2004

EALing 2004

EALing 2004

EALing 2004

EALing 2005

EALing 2005

EALing 2005

EALing 2005

EALing 2005

EALing 2005

EALing 2005

EALing 2005

EALing 2005

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

Histoire de la photographie

Histoire transnationale des organisations internationales en Occident

Journée L’action : Délibérer, décider, accomplir

Journée La classification : Problèmes logiques et épistémologiques

La distribution des nombres premiers

Les singularités et leur résolution

Polémiques dans la République des Lettres : querelles, disputes et controverses autour de la figure de Jean-Jacques Rousseau

Séminaire d’histoire et philosophie des sciences : Chimie, science et société

Séminaire de philosophie : Ricoeur et Derrida dans le contexte de la philosophie du "témoignage"

Séminaire de philosophie : The Cognitive Uses of Causal Order

EALing 2006 - École d’automne de linguistique

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

Ecoles d’été

École d’été bio-image

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

EALing 2006

Ecole d’été Langues et langage : compréhension, traduction, argumentation

Summer School of Mathematics "Berkovich Spaces"