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EALing 2005

Organisé par : Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

The genetic origins of the language faculty have been a matter of speculation for decades. With the completion of the Human Genome Project, it is at last becoming possible to empirically investigate the matter. We will review the first pieces of data from molecular genetic studies of developmental language disorders, and take the opportunity to get into the complexity of the biological processes involved, dispel any simplistic notion of a "gene for language", and acquire an informed view about what the genetic contribution to language might be.
Relevant readings:
http://www.psych.nyu.edu/marcus/MarcusFisherFOXP2_2003TICS.pdf.
G.F. Marcus (2004), The birth of the mind: How a tiny number of genes creates the complexities of human thought, New York, Basic Books.
Prerequisites: Some knowledge of biology will definitely help, but is not a pre-requisite, as biology basics will be covered.

Les bases génétiques du langage font l’objet de spéculations depuis des décennies. L’achèvement du séquençage du génome humain permet enfin de commencer à aborder le sujet de manière empirique. Nous examinerons les premières données de génétique moléculaire sur des troubles développementaux du langage. Ces données seront l’occasion de se pencehr sur la complexité des processus biologiques nécessairement impliqués, d’écarter toute notion simpliste de "gène du langage" et d’acquérir une vision informée de ce que peut être une contribution génétique à la faculté de langage.

Ressources en ligne

  • Génétique et langage / Genetics of Language (le 22 septembre 2005) — Franck Ramus
    The genetic origins of the language faculty have been a matter of speculation for decades. With the completion of the Human Genome Project, it is at last becoming possible to empirically investigate the matter. We will review the first pieces of data from molecular genetic studies of developmental language disorders, and take the opportunity to get into the complexity of the biological processes involved, dispel any simplistic notion of a "gene for language", and acquire an informed view about what the genetic contribution to language might be.

Organisateurs

Dominique_Sportiche

Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

professeur associé au Département d’études cognitives de l’ENS, professeur à l’Université de Californie à Los Angeles (UCLA), linguistique.

En savoir plus sur le cycle...

Les bases génétiques du langage font l’objet de spéculations depuis des décennies. L’achèvement du séquençage du génome humain permet enfin de commencer à aborder le sujet de manière empirique. Nous examinerons les premières données de génétique moléculaire sur des troubles développementaux du langage. Ces données seront l’occasion de se pencehr sur la complexité des processus biologiques nécessairement impliqués, d’écarter toute notion simpliste de "gène du langage" et d’acquérir une vision informée de ce que peut être une contribution génétique à la faculté de langage.

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Prérequis : Une connaissance de la biologie sera utile mais non-nécessaire et les éléments de base seront rappelés.


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EALing 2005 - École d’automne de linguistique

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