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Conférences Jean-Nicod de philosophie cognitive

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Toward a Cognitive Science of Human Thinking: Why so Slow?
Elizabeth S. Spelke (Harvard)

9 juin 2009

Since Plato’s time, scientists have revolutionized our understanding of physical and biological phenomena, as well as our understanding of human perception and action. In contrast, our understanding of higher human cognition has advanced so little that current investigators can cite ancient sources with a straight face. In this lecture, I consider why the most important aspects of the human mind have been so resistant to scientific analysis, and I describe a strategy for overcoming this resistance. The strategy centers on two proposals. First, human cognition builds on a small set of core knowledge systems: systems that are as amenable to study as our systems for perceiving depth or reaching for objects. Second, new cognitive capacities and systems of knowledge develop through the productive combination of these core systems: a combinatorial process that depends on humans’ species-specific faculty for natural language. I illustrate the strategy by describing research on two core systems for representing inanimate, manipulable objects and animate, goal-directed actions. Moreover, I consider one uniquely human capacity that arises when these systems are combined: the capacity to represent artifacts as structured objects with dedicated functions.
Cette conférence, présentée par Dan Sperber (directeur de recherche émérite au CNRS), est la première d’une série de quatre données par Elizabeth S. Spelke (Harvard University), lauréate du prix Jean-Nicod 2009 :
1/ Toward a Cognitive Science of Human Thinking: Why so Slow?
[2/ Non enregistrée : Natural Number]
3/ Natural Geometry
4/ What Makes Humans Smart? Social Cognition, Natural Language, and Human Uniqueness

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pictogrammeformat audio mp3 - 76.79 Mo

Non disponible Elizabeth S. Spelke (Harvard)
Elizabeth S. Spelke occupe la chaire Marshall L. Berkman de psychologie à l’université de Harvard. Son laboratoire de recherche se consacre à l’étude des sources des capacités cognitives spécifiquement humaines : les dispositions pour les mathématiques formelles, mais aussi l’aptitude à construire et utiliser des représentations symboliques telles que les cartes topographiques, classer les objets au sein de taxonomies exhaustives, ou encore faire des raisonnements au sujet des autres êtres humains et des groupes sociaux auxquels ils appartiennent. Elizabeth Spelke étudie ces capacités en se penchant sur leurs origines et leur développement chez les nouveaux-nés et les enfants, en envisageant la cognition humaine en relation avec celle des primates, et en comparant les performances d’êtres humains issus de différentes cultures. Ses projets en cours explorent les thèmes suivants chez les nouveaux-nés et les enfants :
(1) la reconnaissance des objets, l’extrapolation de leurs mouvements et leur regroupement sous des catégories fonctionnelles telles que les aliments et les outils ;
(2) la reconnaissance des agents humains, les raisonnements relatifs aux actions intentionnelles d’autrui et aux états mentaux afférents et l’utilisation des autres individus comme sources d’information au sujet des objets ;
(3) l’identification des partenaires potentiels pour l’interaction sociale, le partage et la coopération ;
(4) le développement de la connaissance des nombres naturels et de l’arithmétique ;
(5) la représentation de l’espace et le raisonnement géométrique.
Sélection bibliographique :
– Olson K.R., Spelke E.S. 2008, "Foundations of Cooperation in Young Children", Cognition, 108 (2008), 222–231.
– Shusterman A., Spelke E.S. "Language and the Development of Spatial Reasoning", in The Innate Mind: Structure and Contents, ed. P. Carruthers, S. Laurence, S. Stich, Oxford University Press, 2005.
– Xu F., Spelke E.S., Goddard S. "Number Sense in Human Infants", in Developmental Science, 8 (2005), 88–101.
– Spelke E.S., Hespos S.J. "Continuity, Competence, and the Object Concept", in Language, Brain, and Cognitive Development: Essays in Honor of Jacques Mehler, ed. E. Dupoux, Bradford/MIT Press, 2001.
– Carey S., Spelke E.S. "Science and Core Knowledge", in Philosophy of Science, 63 (1996), 515–533.
– Hermer L., Spelke E.S. "Modularity and Development. The Case of Spatial Reorientation", in Cognition, 61 (1996), 195–232.
– Carey S., Spelke E.S. "Domain-Specific Knowledge and Conceptual Change", in Mapping the Mind: Domain Specificity in Cognition and Culture, ed. L. Hirschfeld, S. Gelman, Cambridge University Press, 1994.
– Hermer L., Spelke E.S. "A Geometric Process for Spatial Reorientation in Young Children", Nature, 370 (1994), 57–59.
– Spelke E.S. "Initial Knowledge: Six Suggestions", Cognition, 50 (1994), 431–445.
– Spelke E.S. "Principles of Object Perception", Cognitive Science, 14 (1990), 29–56.

En savoir plus

Site de l'Institut Jean-Nicod

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